Het kerstseizoen is weer daar, en miljoenen mensen bereiden zich voor op hun reis huiswaarts om Kerstmis in alle gezelligheid bij familie en vrienden te vieren. Maar dit houdt natuurlijk ook in dat we vaak de bus, trein of het vliegtuig moeten nemen om het thuisfront te kunnen overladen met kerstcadeautjes en liefde. En we weten allemaal hoe dat gaat met vervoersmiddelen en het winterweer: verstoringen, vertragingen en annuleringen zijn vaak eerder regel dan uitzondering zodra de eerste sneeuwvlokken vallen.

En in België zijn de talloze stakingen, deel van de zogenaamde ‘Hete Herfst’, al weken de belangrijkste items op het nieuws. Met de recent aangekondigde stakingen op 8 december en 15 december mogen we ook weer heel wat verstoord trein-, bus- en vliegverkeer verwachten. Daarom zijn wij ten rade gegaan bij enkele reisexperts en vervoersmaatschappijen, die ons verschillende tips konden meegeven over hoe we het best met dergelijke situaties kunnen omgaan. Neem een kijkje in onze gids voor wat inspiratie, steun en ideeën om zo nuchter mogelijk het hoofd te bieden aan deze stressvolle reisomstandigheden.

Voor het vertrek | Ga klagen… | …maar blijf rustig | Gebruik de verloren tijd | Luister naar de vervoersmaatschappijen | Kijk naar welke vergoeding je kan ontvangen… | …en plan je volgende stappen

Voor het vertrek

vertragingen, annuleringen en stakingen

Klaar om te vertrekken? Flickr, joiseyshowaa

1. “Kies voor vluchten die vroeg in de ochtend vertrekken. Voor deze vluchten is het minder waarschijnlijk dat zij vertragingen zullen oplopen door voorgaande vluchten van die dag. Indien je voor een latere vlucht kiest, is de kans ook kleiner dat je voor jou nog plaats is op een alternatieve vlucht.”

Gema Ligero | Azafata

2. “Laad je elektronische toestellen op en zorg ervoor dat je genoeg leesvoer bij je hebt om jezelf bezig te houden wanneer je moet wachten. Vertragingen, annuleringen en stakingen kunnen zo veel aangenamer zijn als je jezelf wat kan vermaken in de tussentijd.”

Dani | Globetrotter Girls

3. “Ik zorg ervoor dat ik altijd een kleine tas met toiletspullen bij me heb zodat ik me wat kan opfrissen als de reis langer duurt dan verwacht.”

Anja Knorr | Happy Backpacker

4. “Boek nooit twee vluchten met verschillende luchtvaartmaatschappijen op dezelfde dag. Indien er vertragingen zijn, kan je je tweede vlucht missen, zonder de mogelijkheid hier een restitutie voor te krijgen.”

Víctor Gómez | Machbel

5. “Ik heb altijd een boek en nekkussen in mijn handbagage zitten, zodat ik op z’n minst kan lezen en comfortabel kan slapen als ik lang moet wachten.”

Louisa and Fee | eatdrinklovepassion

6. “Als je weet dat er een grote kans is dat je met stakingen of slecht weer geconfronteerd gaat worden, zorg er dan voor dat je wat extra tijd inrekent voor je reis, zodat je jezelf de tijd geeft ermee om te gaan.”

Friedrich Richter | Weekend 2 Go

7. “Boek een reisverzekering voor je trip! Buiten het feit dat zij de kosten voor omboekingen of niet-terugbetaalbare kosten zullen vergoeden, zullen zij je vaak ook tegemoet komen indien je moet betalen voor onvoorziene accommodatie indien je ergens gestrand bent.”

Auston Matta | Two Bad Tourists

8. “Neem altijd een lekker warm vest mee wanneer je gaat vliegen voor het geval je lang moet wachten op een vliegveld waar het vaak een stuk frisser is dan het tropische land waar je vandaan komt.”

Reisjunk

Ga klagen…

vertragingen, annuleringen en stakingen

The squeaky wheel gets the oil. Flickr, SEO

9. “Wat kan je doen buiten klagen? Soms zijn er heel weinig mensen die dit ook effectief doen, en diegene die niet klagen zijn verbaasd dat ze geen compensatie aangeboden krijgen.”

Judith Rivero | Travelling Dijuca

10. “In mijn ervaring is het altijd beter om eerst persoonlijk met een verantwoordelijke van de vervoersmaatschappij te spreken. Indien dit niet lukt, probeer ze dan zo snel mogelijk telefonisch te bereiken.”

Eduardo Pérez | hombrelobo

11. “Wees niet te bang om te klagen, en doe het persoonlijk. Tegenwoordig zijn ook sociale platformen zoals bijvoorbeeld Twitter handig om je klachten te uiten. Ik heb ooit via Twitter geklaagd meteen nadat ik hoorde dat mijn vlucht vertraagd was, en heb toen een nieuw ticket ontvangen.”

Sara | Viaggio AnaMente

12. “Probeer verbinding te maken met het internet om de laatste ontwikkelingen te kunnen volgen, ook op Twitter. Vaak hebben deze platformen een betere klantendienst dan wanneer je ze telefonisch probeert te bereiken. Dit betekent ook dat je de website kan gebruiken voor eventuele omboekingen aangezien de hulplijnen het waarschijnlijk erg druk zullen hebben en niet bereikbaar zullen zijn.”

Gary Bembridge | Tips For Travellers

13. “In situaties zoals deze is het belangrijk gehoord te worden. Ik heb ooit een nieuw ticket kunnen kopen, en wanneer ik aan boord wou gaan werd ik geupgraded naar business class. Spijtig genoeg duurde de vlucht slechts één uur en was ik te moe om er echt van te genieten!”

Claudia | Dario dal Mondo

…maar blijf rustig

vertragingen, annuleringen en stakingen

Blijf positief denken. Flickr, boaski

14. “Probeer je hoofd niet te verliezen – de werknemers van de vervoerders zullen eerder geneigd zijn passagiers te helpen die redelijk zijn en beleefd blijven.”

Helen Hayden | A Pilot’s Daughter

15. “Buiten het feit dat ik een fervent reizigster ben, was ik ook ooit aan boord van een vliegtuig als stewardess. Wanneer er storingen uitbraken, is het eerste wat je moet doen kalm blijven. Ik heb mensen zien huilen, zien zwaaien met hun armen, horen roepen en zelfs het meubilair van de luchthaven door de ruimte zien zwieren. In zulke situaties maakt dat echter niets uit, het heeft geen zin om kwaad te worden, en het kost je vaak de energie die je kan gebruiken om een oplossing te vinden.

Eliza | Travelling with Liz

16. “Het is vaak gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar gewoon accepteren dat er waarschijnlijk niks is wat je kan doen aan de situatie, kan vaak helpen, en zal er in ieder geval voor zorgen dat je meer relaxed bent. Haal een paar keer diep adem, verlies je kalmte niet en wees beleefd — mensen in de klantendienst zullen je eerder willen helpen als je aardig bent tegen hun.”

Matt and Andrea | World Walk About

17. “Indien je gaat klagen, doe het dan met respect. Denk eraan dat de verantwoordelijke van de vervoersmaatschappij waarschijnlijk nog meer stress heeft dan jij.”

Eduardo Pérez | hombrelobo

18. “Indien je vlucht vertraagd is, wordt dan niet kwaad op mensen op de luchthaven zelf. Het is bijna nooit hun fout en zij willen het probleem even graag opgelost zien dan jij. Wees aardig, bescheiden en geduldig. Je klachten zullen immers nooit ergens geraken wanneer je boos en geïrriteerd bent.”

Adam Groffman | Travels of Adam

Gebruik de verloren tijd

vertragingen, annuleringen en stakingen

Chin up. Flickr, Alan Cleaver

19. “Blijf kalm en geniet in zoverre mogelijk. Wanneer ik met een staking geconfronteerd word, ga ik naar het dichtstbijzijnde café voor een chai latte of een verse smoothie om weer rustig te worden.

Jana Zieseniß | Sonne & Wolken

20. “Wachttijden zijn de ideale gelegenheid voor een beetje “me time”. Zet je smartphone uit voor een half uur en concentreer je op jezelf zonder na te denken over iets anders.”

Prof. Eisenkop | Zeppelin Universitat

21. “Ik gebruik deze tijd om te antwoorden op de volle lading e-mails en chats met vrienden die ik al lang niet meer gezien heb. Hoe zelden krijgen we nog de tijd om dit te doen?”

Miriam Zöllich | Bayern-Reiseblog

22. “Gebruik de tijd die je moet wachten om eindelijk die klassiekers te lezen; Goethe, Schiller, Shakespeare…”

Angelika Mandler-Saul | WiederUnterwegs

23. “Blijf kalm – er is niks dat je kan doen. Zorg ervoor dat je wat goede muziek bij je hebt, een koptelefoon en een ebook om de tijd te doden.

Hubert Mayer | Travellerblog

24. “We raden je aan om een gratis Reader-App te installeren voor je vertrekt. De teksten kunnen op voorhand gedownload worden en zijn zelfs toegankelijk zonder wifi-verbinding.”

Schoenhaesslich Blog

25. “Neem een pak kaarten mee. Zo simpel, maar het zorgt altijd voor een aantal uur vol plezier!” 

Claudia | Travel Stories

26. “Ik gebruik deze tijd altijd om mijn medereizigers te analyseren en hun echte persoonlijkheid te zien: ik heb appels en eten gedeeld met sommige maar heb andere mensen kinderen en oudere mensen zien omverlopen om toch maar die laatste beschikbare stoel te kunnen bemachtigen.”

Caroline Lohrmann | Shave the Whales

27. “Een notitieboekje en een pen zijn mijn favoriete reisgezellen tijdens mijn trip; deze zitten namelijk nooit zonder batterij! Daarbij zijn de verhalen die je kan schrijven en de dingen die je opmerkt tijdens het waarnemen van de andere gestrande reizigers vaak erg creatief.”

Ryan C Haynes | Honest Omissions

28. “Leer geduldig te zijn. Wanneer er een staking in een land uitbreekt, is er niks dat je kan doen. Probeer positief te blijven denken en het beste van de situatie te blijven zien.”

Dani | Globetrotter Girls

29. “Neem zeker een oplader met je mee. Ik heb er altijd eentje bij die zowel mijn telefoon als tablet kan opladen zodat ik nooit zonder zit. Handig bij vertragingen, ik zou nooit zonder kunnen tijdens het reizen.”

Clare | Need Another Holiday

30. “Beth zou zeggen dat je altijd een film moet hebben klaarstaan om je laptop om te kijken, terwijl ik zou zeggen dat je altijd een fles rum in je rugzak moet hebben voor in onvoorziene omstandigheden!” 

Beth & Gaz | Enjoy the Journey

31. “De tijd die je moet wachten geeft je de kans om de mensen te leren kennen. In het hectische dagdagelijkse leven vind je hier vaak de tijd niet voor. Praat met elkaar of ga ergens een biertje drinken met je medereizigers.”

Friedrich Richter | Weekend 2 Go

Luister naar de vervoersmaatschappijen

vertragingen, annuleringen en stakingen

Listen up. Wikimedia Commons, Superbass

32. “Veel vervoerders vragen naar je mobiele telefoonnummer voor je reis zodat ze je kunnen contacteren wanneer er vertragingen optreden. Dit kan je helpen je reis beter te plannen.”

ADAC Postbus | Duitsland

33. “Plan je reis: controleer het laatste reisnieuws en weerberichten en geef jezelf genoeg tijd. Wanneer je met de trein of bus reist, kan je best ook even bij de vervoersmaatschappij nagaan of er geen vertragingen worden verwacht.”

Gatwick Airport | VK

34. “Tegenwoordig is er in de meeste treinstations wifi beschikbaar, wat een leuke manier kan zijn om wat afleiding te zoeken wanneer je onverwachts moet wachten. Zoek op internet naar zaken die je blij maken, zoals nieuwssites, een lekker recept wat je later thuis kan maken of aanbiedingen van reisagentschappen die je een ontspannend gevoel geven. Daarbij weten we allemaal dat praten helpt! Vertel daarom aan een vriendin hoe je je voelt of gebruik social media om met andere gestrande reizigers in contact te komen. Bovendien kan het ook altijd leuk zijn om het gebied buiten het station te verkennen; je kan alvast je boodschappen doen, gaan shoppen, een terrasje doen, of misschien even afspreken met die vriend(in) die je al zo lang niet meer gezien hebt! “

NMBS | België

35. “Indien je al aan boord bent, zal het personeel je meestal zo snel mogelijk helpen, bijstaan en adviseren.”

HKX | Duitsland

36. “Passagiers moeten ervoor zorgen dat ze hun telefoonnummer en e-mailadres ingeven bij het boeken. In het geval van een vertraging, annulering of andere storing is er vaak een SMS-dienst die je op de hoogte houdt van onregelmatigheden wat betreft het vliegverkeer.”

Brussels Airlines | België

37. “Veel spoorwegmaatschappijen bieden compensaties aan voor vertragingen of storingen, en soms zelfs bijkomende tegoedbonnen.”

NTV | Italië

38. “Je kan alle informatie over de mogelijke storingen vinden op de websites van de vervoerders. Voor real-time updates kan je ook best de Twitter accounts volgen!”

STIB-MIVB | Brussel

39. “Indien je reis op een of andere manier verstoord wordt en je wil nagaan of er een alternatief vervoersmiddel ter beschikking is, wees dan niet ontmoedigd wanneer het lijkt of alle andere mogelijkheden volgeboekt zijn. Vervoerders proberen vaak extra diensten in te lassen en hun beschikbaarheid zo snel mogelijk op hun website te plaatsen. Je kan meestal ook de app downloaden die je up-to-date houdt.”

FlixBus | Duitsland

40. “Volg vervoersmaatschappijen op sociale media, of kijk op hun website voor hun recent reisadvies.”

HKX | Duitsland

41. “Vergeet niet dat weersomstandigheden niet altijd hetzelfde zijn wanneer je terugkeert dan wanneer je vertrok. Wanneer je je auto aan het vliegveld hebt geparkeerd voor een aantal dagen, is het een goed idee om een een winterkit in je auto te hebben.”

Gatwick Airport | VK

42. “Controleer de updates online of bel naar de klantendienst voor je vertrekt. Veel vervoersmaatschappijen bieden informatieve apps aan, en er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om de vertrektijden in het station zelf te checken.”

SNCF | Frankrijk

Kijk naar welke vergoeding je kan ontvangen…

vertragingen, annuleringen en stakingen

Heb jij recht op een compensatie? Flickr, eFile989

43. “Ik probeer er altijd voor te zorgen dat ik een vergoeding krijg. De app Your Passenger Rights toont je alle rechten waarover je als reiziger beschikt.”

Marianna Hillmer-Wiechmann | Weltenbummler Mag

44. “Zorg ervoor dat je een overzicht bijhoudt van alle gebeurtenissen, data, tijden, plaatsen en mensen waarmee je hebt gesproken tijdens je ervaring. Je kan later een officiële klacht indienen en een vergoeding aanvragen voor je ongemak. Maar hiervoor zal je over de juiste details moeten beschikken om een grotere kans te maken op een terugbetaling van eender welke soort.”

Auston Matta | Two Bad Tourists

45. “Het is erg belangrijk om je rechten te kennen in deze situaties, aangezien er vaak zo veel verwarring en miscommunicatie is, en veel vervoerders deze situaties kunnen gebruiken om hun verantwoordelijkheid te vermijden. Doe een beetje research om jezelf beter te informeren.”

Victor | El mundo a tus pies

46. “Ik gebruik de gratis app Your Passenger Rights. Deze is ontwikkeld door de Europese commissie en laat reizigers weten welke hun rechten zijn wanneer er iets misgaat tijdens hun reis, losstaand van het feit of ze binnen of buiten Europa reizen en welk vervoersmiddel ze gebruiken. Je hebt alles wat je nodig hebt binnen handbereik!”

DJ Yabis | Dream Euro Trip

…en plan je volgende stappen

vertragingen, annuleringen en stakingen

Onwards and upwards. Flickr, ChrisPerriman

47. “Boek snel een terugreis voor de datum wanneer je denkt dat de staking over zal zijn. Luchtvaartmaatschappijen en vervoersmaatschappijen zullen jouw boeking niet annuleren om plaats te maken voor zij die hun oorspronkelijke vlucht niet hebben kunnen halen.”

Gary Bembridge | Tips For Travellers

48. “Indien het een optie is, overweeg dan met de fiets te reizen. Ik heb het aan sommige stakers te danken dat ik enkele van de mooiste plaatsen heb kunnen zien tijdens mijn fietstochten.”

Marco Buch | Life is a Trip

49. “Reis in de richting waarin je wil gaan, op welke manier dan ook. Het brengt je hoe dan ook dichter bij je bestemming.”

Janett Schindler | Teilzeitreisender

50. “Voor de dappere onder ons, liften is een geweldige manier om een land en de bevolking te leren kennen.”

Miriam Zöllich | Bayern-Reiseblog

Feature image courtesy of Flickr, Aleksander Markin