NS International:Dienstregelingen, tickets en routes van de vervoersmaatschappijen

    Voorzieningen

  • Stopcontact
  • Wifi
  • Versnaperingen
  • Media
  • AC
  • WC
  • Stoelreservering
  • Baggage
  • Fietsen toegestaan

Geschiedenis van de NS International

De NS International is de nieuwe naam van de NS Hispeed, het bedrijf dat in juni 2014 samengevoegd werd met NS Reizigers en haar naam wijzigde. De NS International is onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen dat internationale treinen voorziet. De naam werd veranderd omdat deze niet volledig aangaf wat de maatschappij doet: naast hogesnelheidslijnen exploiteren ze namelijk ook Intercity’s naar het buitenland. Vandaar dat de focus gelegd werd op het internationale aspect, eerder dan de hoge snelheid.
De NS Hispeed begon in 2007 met ritten op de HSL-Zuid, op het traject Amsterdam – Schiphol – Rotterdam. Sinds 2009 rijdt hier de Intercity Direct. Deze trein maakt tegenwoordig echter geen deel meer uit van de NS International aangezien ze een binnenlandse verbinding aanbiedt. In plaats daarvan werd de trein weer geïntegreerd met het hoofdrailnet en rijdt ze onder de naam NS.

NS International stations en bestemmingen

De NS International zorgt ervoor dat je vanaf alle Nederlandse treinstations naar ruim 2700 bestemmingen kan reizen. Verschillende soorten hogesnelheidstreinen worden hiervoor ingezet, zoals de Thalys, Eurostar, ICE en TGV. De Thalys brengt reizigers naar Parijs en Brussel vanaf verschillende stations in Nederland, zoals Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam Schiphol. Bovendien rijdt de zon-Thalys naar verschillende bestemmingen in het zuiden van Frankrijk en brengt de sneeuw-Thalys je naar de Franse Alpen. De Eurostar vertrekt niet rechtstreeks uit Nederland maar men kan eerst met de Thalys of Intercity Brussel naar Brussel-Zuid reizen om vandaar over te stappen op de Eurostar hogesnelheidstrein naar Londen. De ICE-treinen van Deutsche Bahn brengen passagiers naar verschillende bestemmingen in Duitsland, waaronder Hamburg, Frankfurt en München, en rijdt zelfs door tot Zürich en Basel. Er zijn verder twee Intercity’s die internationale verbindingen aanbieden, de Intercity naar Berlijn die zes keer per dag rechtstreeks van Amsterdam nar Berlijn rijdt, en de Intercity Brussel die Amsterdam via Den Haag en Antwerpen met Brussel verbindt.

NS International services

De internationale treinen en hogesnelheidstreinen zijn doorgaans met meer comfort en bredere stoelen uitgerust dan normale Intercity-treinen van de NS. Aan boord bevindt zich ook een barrijtuig voor een drankje en hapje tijdens de reis. Op de treinen is meestal wifi beschikbaar en de Eurostar, ICE en Thalys laten toe twee grote bagagestukken mee te nemen. In de treinen van de Thalys zijn er twee reisklassen beschikbaar. De eerste klasse geeft je meer beenruimte, bredere stoelen, catering met gratis drinken en eten, gratis wifi en toegang tot de NS International Lounge op Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal. In Comfort 2 is er ook wifi beschikbaar maar tegen een kleine vergoeding. In de Eurostar-treinen zijn er drie reisklassen beschikbaar; Standard, Standard Premier en Business Premier. De hoogste klassen krijgen comfortabelere zitplaatsen, met maaltijden en toegang tot de lounge, zowel op de Nederlandse stations als de Eurostar-terminals in Brussel en Londen St Pancras. Ook de ICE-treinen bieden twee klassen aan, waarbij de services hiervan afhankelijk zijn. De Intercity’s naar Brussel en Berlijn zijn uitgerust met airconditioning en een café. De eerste klasse geeft recht op bredere zitplaatsen, leeslampjes, en toegang tot de NS en DB lounges.

Soorten treintickets van de NS International

Reizen met de NS International kan men voor binnenlandse verbindingen wel reizen met de OV-chipkaart, maar niet naar internationale bestemmingen. Voor een internationale reis dient men een treinticket te kopen voor het hele traject. Een NS-abonnement kan wel korting geven op het binnenlandse gedeelte van de reis, behalve op treinen van de Thalys. Verder is de prijs van het ticket afhankelijk van het moment van boeken, het moment van reizen en de mate van flexibiliteit. Hoe eerder men boekt, hoe goedkoper het ticket. Men kan bovendien zelf kiezen of men een voordelig, niet-wijzigbaar ticket aanschaft, een semi-flexibel of een flexibel ticket dat men nadien kan wijzigen.