easyJet:Dienstregelingen, tickets en routes van de vervoersmaatschappijen

    Voorzieningen

  • Stopcontact
  • Wifi
  • Versnaperingen
  • Media
  • AC
  • WC
  • Stoelreservering
  • Baggage
  • Fietsen toegestaan

Geschiedenis van easyJet

easyJet werd opgericht in 1995 als deel van de EasyGroup. Sinds de stichting is easyJet uitgegroeid tot de tweede grootste lowcostluchtvaartmaatschappij in Europa, na Ryanair, die nog steeds de grootste speler op de Europese markt blijft. De luchtvaartmaatschappij beschouwt zichzelf als pionier in het online boeken van vliegtickets. Oorspronkelijk konden vluchten alleen telefonisch geboekt worden, maar in 1997 installeerde easyJet een website voor de directe aankoop van vliegtickets. De twee eerste verbindingen die door easyJet werden aangeboden waren van Londen Luton naar Glasglow en Edinburgh. Vandaag de dag biedt easyJet meer dan 600 routes aan, naar internationale bestemmingen in 32 verschillende landen. In 2013 werden er 60 miljoen passagiers door deze prijsvechter vervoert. Andere lagekostenmaatschappijen die met easyJet concurreren zijn onder andere Wizz Air en Ryanair. easyJet’s fel oranje kleurenschema zorgt ervoor dat hun vloot steeds herkenbaar is. Hun hoofdkantoor bevindt zich bij hun eerste basis, in London Luton.

easyJet luchthavens en bestemmingen

De eerste basis van easyJet was op het vliegveld Londen Luton, vanwaar twee bestemmingen in Schotland werden aangedaan. Sindsdien is de lowbudgetmaatschappij uitgebreid naar tien basissen in het Verenigd Koninkrijk, waarvan de grootste Londen Gatwick is. Andere grote basissen vanwaar easyJet opereert zijn Milaan-Malpensa, Londen-Luton, Bristol en Londen-Stansted. Hoewel het een Britse maatschappij is, zijn easyJet vluchten populair in heel Europa en worden er ook verschillende belangrijke bestemmingen aangedaan zoals Parijs Orly, Parijs Charles de Gaulle, Berlijn Schönefeld, Lissabon en Rome. Andere populaire vluchten gaan naar Majorca, Amsterdam, Ibiza en Napels.

easyJet services

Het business model van easyJet is een lagenkostenmodel dat point-to-pointvluchten aanbiedt, wat wil zeggen dat ze enkel rechtstreeks vliegen, van de ene bestemming naar de andere, zonder extra verbindingen. Door ingecheckte bagage, maaltijden en priority boarden extra aan te rekenen, kunnen ze hun vliegtickets goedkoop aanbieden. In 2004 heeft easyJet in samenwerking met Hotelopia ook easyJetHotels gelanceerd en in 2007 werd deze samenwerking uitgebreid tot easyJetHolidays, waarbij men een pakket kon boeken bestaande uit een easyJetvlucht en een hotel bij Hotelopia. De aangeboden diensten op het vliegtuig zijn de easyJet Bistro, met een menu van hapjes en drankjes, koptelefoon en reiskussentjes die te koop aangeboden worden. Sky shopping en een gratis magazine van easyJet worden ook aangeboden. Regelmatige vliegers kunnen bovendien ook deelnemen aan het easyJet Plus programma, waarbij je voor een jaarlijkse toeslag kan genieten van Speedy Boarding en het selecteren van je eigen stoel.

easyJet vliegtickets

easyJet biedt als lagekostenmaatschappij de vliegtickets meestal aan via het ‘eerst komt, eerst maalt’-principe, wat wil zeggen dat de vroege boekers voordeligere tarieven krijgen. De prijzen gaan meestal omhoog naargelang een vlucht vaker geboekt wordt. EasyJet FLEXI tarieven zijn ook beschikbaar voor iedere vlucht en geven de mogelijkheid de datum en route van de tickets ongelimiteerd te veranderen, en om eerder aan boord te mogen met de easyJet Speedy Boarding. Dit tarief is uiteraard wel prijziger dan de standaardprijzen. Bovendien kunnen er nog een heel aantal extra’s apart aangekocht worden, waaronder stoelselectie, maaltijd en een drankje. Ook voor bagage wordt er een toeslag gevraagd. Ingechekte bagage kost ongeveer € 15 afhankelijk van het gewicht, indien op voorhand geboekt, ongeveer € 30 op de luchthaven en € 45 aan de gate zelf. Handbagage moet binnen de afmetingen van 50 x 40 x 20 cm blijven.