Busreizen plannen, vergelijken & boeken in Europa

In Europa kun je uitstekend met de bus reizen, want er is tegenwoordig een uitgebreid internationaal netwerk van busverbindingen. Busreizen zijn vaak goedkoop en kun je plannen naar plekken waar je met de trein of het vliegtuig niet kunt komen. Een busreis in Europa is ook net even weer anders dan een vlucht of treinreis. Daarom is het goed om te weten wat je wel en niet mag of moet meenemen in de bus.

Welke reisdocumenten heb je nodig voor een busreis in Europa?

Als je een busreis naar een ander Europees land gaat maken, dan moet je geldige reisdocumenten laten zien. Je hebt in ieder geval een busticket of reserveringsnummer nodig en een identiteitskaart of paspoort. Let erop dat een rijbewijs in andere Europese landen in ieder geval geen geldig identiteitsbewijs is.

Een identiteitskaart is sowieso geldig in de 27 landen die samen met Nederland de Europese Unie vormen. Dit zijn België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Daarnaast kun je jouw ID-kaart ook gebruiken in Liechtenstein, Noorwegen, Macedonië, Servië, Turkije en IJsland. Een geldig paspoort kun je overal in Europa gebruiken als reisdocument.

Heb je een visum nodig voor een busreis in Europa?

Als Nederlands staatsburger ben je automatisch ook inwoner van de Europese Unie. Daardoor ben je in de 28 landen van de EU vrijgesteld van een visumplicht. Voor een busreis binnen Europa heb je als inwoner van de EU dan ook geen visum nodig. Ben je afkomstig van buiten de EU, dan gelden er andere regels. Of je dan een visum moet aanvragen hangt mede af van het land waar je vandaan komt.

Hoe lang voor vertrek moet je aanwezig zijn?

Natuurlijk wil je je bus niet missen, dus zorg ervoor dat je op tijd bij de vertrekhalte aanwezig bent. Voor normale busreizen raden we je aan om minimaal 30 minuten voor vertrek bij de bushalte aanwezig te zijn. Daarmee voorkom je dat je busreis in Europa voor je neus wegrijdt.

Bij sommige maatschappijen moet je bij bepaalde locaties bij een aparte balie inchecken. In steden als Londen en Parijs is het vaak verplicht om 60 minuten voor vertrek in te checken. Als jouw busreis afwijkende inchecktijden heeft of je bij een balie moet inchecken, dan staat dat meestal op je boekingsbevestiging. Wil je problemen op het laatste moment voorkomen? Dan raden we je aan om bij boeking en een paar dagen voor vertrek de reisvoorwaarden goed door te nemen.

Bij wie moet je inchecken of je vervoersbewijs laten zien?

Tenzij er een speciale reserveringsbalie in de buurt van de bushalte is, check je in bij de buschauffeur. Normaal gesproken vermelden de busmaatschappijen dit ook op je reservering. Het kan per busmaatschappij verschillen hoe jouw boeking wordt gecontroleerd. Vaak is een reserveringsnummer of digitale boekingsbevestiging voldoende als reisdocument.

Sommige busmaatschappijen hebben een eigen app waarin je een QR-code krijgt die de chauffeur bij het instappen scant. Dit hangt af van de busmaatschappij waar je mee reist, dus kijk altijd even goed naar de specifieke reisvoorwaarden. We raden je aan om voor de zekerheid een offline digitale versie of print van je boekingsbevestiging mee te nemen.

Welke spullen mag je meenemen op reis in Europa?

Binnen de Europese Unie is er vrij verkeer van goederen en personen. Dat betekent dat als je met de bus binnen de EU reist, je niet altijd langs de douane hoeft te gaan. Je busreis in Europa kun je dan zien als een reis tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Groningen.

Je kunt dan ook zonder problemen veel producten voor eigen gebruik meenemen op je busreis. Het is bijvoorbeeld toegestaan om binnen de EU aanzienlijke hoeveelheden tabak, alcohol en geld mee te nemen. Let wel op als je bepaalde geneesmiddelen binnen de EU meeneemt. Je moet daarbij aan kunnen tonen dat ze voor jouw eigen gebruik zijn. Dat kan via een medisch paspoort of via een officiële verklaring als je geneesmiddel onder de Opiumwet valt.

Verder mag je net als bij reizen naar landen buiten Europa ook een aantal zaken niet zomaar meenemen. Daaronder vallen bedreigde dier- en plantsoorten, kunst en antiek, (speelgoed)wapens en verdovende middelen. Voor het vervoer van producten voor zakelijk gebruik binnen de EU gelden er andere regels. Dat geldt ook voor vervoer van goederen naar landen buiten de EU. Let daar goed op als je van plan bent om verder door te reizen na je busreis in Europa.

Welke busmaatschappijen bieden internationale busreizen aan?

FlixBus is sinds 2014 actief in Nederland, maar bood tot recent alleen internationale verbindingen aan. Naast FlixBus zijn ook Eurolines en OUIBUS een grote speler voor internationale routes vanuit Nederland. Dit busbedrijf heeft haar hoofdkantoor in Brussel, en brengt de busdiensten van 29 onafhankelijke busmaatschappijen samen. Men kan onder andere met Eurolines naar Londen, Praag of Hamburg reizen. Andere busmaatschappijen die Nederland verbinden met talloze Europese bestemmingen zijn onder andere Student Agency, Megabus en Berlin Linien Bus.

Voor busreizen binnen Europa kan men bij Eurolines terecht, de vervoersmaatschappij met het uitgebreidste busnetwerk in Europa. Eurolines heeft stations in verschillende Europese grootsteden zoals Madrid, Berlijn, Parijs, Amsterdam en Brussel, evenals in steden als Barcelona, Antwerpen en Florence. Ook kan men terecht bij Student Agency voor verschillende verbindingen vanuit Amsterdam. Maar deze Tsjechische busmaatschappij onderhoudt voornamelijk busverbindingen tussen oostelijk gelegen landen in Europa, waaronder Praag, Boedapest en Berlijn.

Een soortgelijke proces zagen we in Duitsland in februari 2013, toen de busmarkt liberaliseerde. Deze opening van de markt betekende toen een enorme toename aan busreizigers, met aantallen die maar liefst 180% stegen. In Duitsland mogen bussen dan weer alleen rijden tijdens haltes die meer dan 50 kilometer uit elkaar liggen of wanneer er geen alternatief via het spoor met een reistijd van minder dan een uur beschikbaar is. In Nederland is er van zulke juridische afgrenzingen voorlopig nog geen sprake.

Hoe zijn busreizen in Europa populairder geworden?

Het maken van een busreis over lange afstand is de laatste jaren enorm gegroeid in populariteit binnen Europa. Door het voordelige tarief vergeleken met treinreizen en het verhoogde comfort vergeleken met een autorit, nemen steeds meer reizigers binnen Europa de bus. In Nederland voorzien voornamelijk OUIBUS, Eurolines en FlixBus verbindingen tussen enkele grote steden.

In Duitsland is de markt voor bussen gedecentraliseerd in 2013. Dit heeft ertoe geleid dat er tientallen nieuwe busmaatschappijen zijn verschenen. Een hiervan is de Duitse busmaatschappij FlixBus die na de oprichting in 2013 enorm snel is gegroeid. Tegenwoordig biedt de busmaatschappij routes aan naar 550 bestemmingen in Europa, en vervoert ze ongeveer 25 miljoen passagiers per jaar. Met deze verschillende verbindingen voorziet FlixBus een uitgebreid aanbod aan busreizen. Waar er geen rechtstreekse treinverbindingen zijn, willen ze toch een manier vinden voor reizigers om goedkoop en snel te kunnen reizen.

In Frankrijk werd met de wet-Macron in augustus de markt opengesteld voor langeafstandsbussen als handig alternatief voor de trein. Ook in Frankrijk werd met de invoering van de wet-Macron in juli 2015 de busmarkt opengesteld. Deze wet werd ontworpen om de Franse economie te moderniseren, de groei te versnellen en verschillende sectoren de dereguleren. Ook de reisindustrie kende hierdoor een hele vernieuwing, met langeafstandsbussen die een alternatief vormen voor de treinen. Geschat werd dat vanaf volgend jaar al 5 miljoen mensen kunnen profiteren van de liberalisering in Frankrijk. Dat deze deliberalisering pas plaats vond in 2013 heeft te maken met de staatsmonopolies van de spoorwegen die ze wilden beschermen. Wel werden er bij het openstellen van de busmarkt enkele juridische drempels opgesteld om niet te concurreren met het traditionele openbaar vervoer. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn busreizen tussen halteplaatsen onder de 100 km niet toegestaan.

Wat maakt kaartjes voor een busreis goedkoop?

De prijzen van bustickets worden door verschillende factoren bepaald. Zo hangt het er natuurlijk vanaf welke afstand het gekozen traject heeft. Meestal geldt hoe verder de bus reist, hoe duurder het ticket. Ook de periode waarin men reist kan de ticketprijzen beïnvloeden. Busreizen zijn meestal in het laagseizoen goedkoper dan in het hoogseizoen.

FlixBus lanceerde onlangs de eerste intercity busverbindingen binnen Nederland, en biedt goedkope bustickets aan om deze trajecten af te leggen. Vanwege de lage prijs en de sterke acties die FlixBus aanbiedt, kan de bus een handig alternatief voor de trein bieden.

Faciliteiten & diensten van de belangrijkste busmaatschappijen

Veel bedrijven beschikken over een moderne vloot met comfortabele en verstelbare stoelen, wifi en airconditioning. Vergelijk de aangeboden diensten.

Andere faciliteiten en diensten verschillen per maatschappij en land.

Welke busstations gebruiken de grootste busmaatschappijen?

De internationale busreizen naar Amsterdam komen aan op verschillende busstations, afhankelijk van de gekozen vervoeder. De bussen van FlixBus stoppen en vertrekken bijvoorbeeld vanaf station Amsterdam Sloterdijk. Ook OUIBUS laat zijn bussen vanaf hier vertrekken. Station Amsterdam Sloterdijk kan men bereiken met de tramlijn 12, buslijn 48 of metrolijn 50. De bussen van Eurolines en Postbus stoppen dan weer aan het station Amsterdam Duivendrecht, dat bereikbaar is via de stadsbussen 41 en 249, de metrolijnen 50 en 54. Megabus zet koers in vanaf Zeeburg P+R terrein, dat gemakkelijk met tram 26, bus 37 of bus 245 vanaf Amsterdam Centraal bereikt kan worden.

Ook de bussen naar Rotterdam komen aan op verschillende vertrekplaatsen. Zo is het Centraal Station een belangrijke vertrekplaats voor bussen van onder andere Postbus en Eurolines. De stopplaats is gelegen in de Conradstaat, dat op 10 minuten lopen van het centrum ligt. De intercity bussen van FlixBus die Nederlandse steden verbinden, vertrekken vanaf Rotterdam Zuidplein of Rotterdam Lombardijen. Zuidplein kan bereikt worden met de metrolijnen D en E, en verschillende stadsbussen. Het treinstation Rotterdam Lombardijen kan men met de Sprinters van de NS bereiken of via de tramlijnen 2 en 20.

De internationale busreizen naar Utrecht arriveren op de grote bushalte aan de Croeselaan bij het Centraal Station. Dit is aan de Jaarbeurszijde van het Centraal Station. Hier heb je direct toegang tot het stadsbusvervoer.

Alle internationale busreizen naar Eindhoven hebben het grote busstation aan de Stationsweg als eindpunt. Hier heb je direct toegang tot het busnetwerk van Eindhoven.

's-Hertogenbosch wordt bediend door de bussen van FlixBus. Deze intercity bussen rijden 8 keer per dag tussen Den Bosch en Rotterdam (Zuidplein en Lombardijen). De bussen hebben hun vertrekplaats aan het Centraal Station van Den Bosch, gelegen aan het Leonardo da Vinciplein / Magistratenlaan. Het station kan gemakkelijk bereikt worden met het OV; zo stoppen zowel treinen van de NS als 13 stadsbuslijnen van Arriva en verschillende streekbussen hier.

Nijmegen wordt sinds kort aangedaan door de intercity bussen van FlixBus. Deze bussen voorzien een verbinding met Rotterdam met een frequentie van 8 keer per dag. De halteplaats van de FlixBus-bussen is gelegen aan het Centraal Station, dat zich op de Tunnelweg bevindt. Aan het station stoppen de buslijnen 1 t/m 15 en 25, en bovendien enkele nachtbussen.

En hoe zit het eigenlijk met binnenlandse busreizen?

FlixBus wilt in Nederland snel uitbreiden en nieuwe connecties aanbieden door alle steden met een inwoneraantal boven de 100 duizend met elkaar te verbinden via bussen. Op deze manier wordt het voor reizigers gemakkelijk en goedkoop om zich te verplaatsen binnen Nederland en zal de bus snel opkomen als populair vervoersmiddel om deze afstanden te overbruggen, net zoals we ook al konden zien in Frankrijk en Duitsland.

FlixBus is de eerste busmaatschappij die langeafstandsbussen aanbiedt binnen Nederland. De Duitse busmaatschappij is van plan om dagelijks 180 ritten zonder tussenstop uit te voeren, waarbij er 9 steden verbonden worden. Zo kunnen reizigers vanaf nu 8 keer per dag tussen Rotterdam en Nijmegen of tussen Rotterdam en Den Bosch reizen, of 4 keer per dag tussen onder andere Groningen en Enschede of Apeldoorn en Eindhoven.

In Nederland is de trein nog steeds het populairste openbaar vervoersmiddel, waarbij de NS vrijwel iedere stad in Nederland verbindt. Het Nederlandse spoorwegennet is daarbij een van de drukste netwerken van Europa. Ondanks het feit dat de NS niet langer het alleenrecht van reizigersvervoer per spoor beschikt, blijven zij toch de grootste speler, met dagelijks zo’n 1,1 miljoen reizigers verdeeld over 4500 treinritten. Ondanks deze uitstekende en frequente treinverbindingen, blijft er in het oosten van het land ruimte voor een aanvullingen van het aanbod van de NS. Wanneer een reiziger bijvoorbeeld van Groningen naar Enschede reist, is er steeds een overstap op het station van Zwolle nodig.

FlixBus biedt niet alleen verbindingen aan tussen verschillende steden - waardoor de reis ongeveer 3 kwartier minder lang duurt - maar ze bieden bovendien haarscherpe prijzen aan voor dit traject. Hierdoor plaats FlixBus zich als nieuwe speler en concurrent van de NS op de markt van het personenvervoer binnen Nederland. Opvallend is ook dat FlixBus zelf technisch gezien geen busbedrijf is, maar de overkoepelende merknaam. Het bedrijf werkt samen met ongeveer 400 busbedrijven, en maakt gebruik van hun bussen en chauffeurs. Deze bussen mogen rijden onder het logo en de kleuren van FlixBus, indien ze aan de normen en regels omtrent het niveau van comfort van FlixBus voldoen.

Voor de streek- en stadsbussen in Nederland kan men met de OV-Chipkaart reizen. Het systeem is simpel: men betaalt per kilometer dat men reist. Daarom moet men zich altijd even in- en uitchecken wanneer men gebruikt maakt van het openbaar vervoer.