Busreizen plannen, vergelijken & boeken in Europa

Beste prijs

Vergelijk actuele reizen van A naar B met trein, bus en vlucht

Eenvoudig boeken

Plan met een overzicht van beschikbare reizen van 500 maatschappijen

Tevreden reizigers

Boek tickets net als 30 miljoen anderen uit 120 landen
In samenwerking met 450 maatschappijen
en meer

Beste prijs

Vergelijk actuele reizen van A naar B met trein, bus en vlucht

Eenvoudig boeken

Plan met een overzicht van beschikbare reizen van 500 maatschappijen

Tevreden reizigers

Boek tickets net als 30 miljoen anderen uit 120 landen

Internationale busreizen plannen

Begin met het plannen van een internationale busreis naar elke bestemming in Europa. Gebruik bovenstaande zoekfunctie om een busreis van A naar B te plannen. Vervolgens zie je een overzicht van alle beschikbare busreizen. Als laatste kun je een busreis boeken. Zo bespaar je eenvoudig tijd bij het plannen en geld op de reis.

Het maken van een busreis over lange afstand is de laatste jaren enorm gegroeid in populariteit binnen Europa. Door het voordelige tarief vergeleken met treinreizen en het verhoogde comfort vergeleken met een autorit, nemen steeds meer reizigers binnen Europa de bus. In Nederland voorzien voornamelijk OUIBUS, Eurolines en FlixBus verbindingen tussen enkele grote steden.

In Duitsland is de markt voor bussen gedecentraliseerd in 2013. Dit heeft ertoe geleid dat er tientallen nieuwe busmaatschappijen zijn verschenen. Een hiervan is de Duitse busmaatschappij FlixBus die na de oprichting in 2013 enorm snel is gegroeid. Tegenwoordig biedt de busmaatschappij routes aan naar 550 bestemmingen in Europa, en vervoert ze ongeveer 25 miljoen passagiers per jaar. Met deze verschillende verbindingen voorziet FlixBus een uitgebreid aanbod aan busreizen. Waar er geen rechtstreekse treinverbindingen zijn, willen ze toch een manier vinden voor reizigers om goedkoop en snel te kunnen reizen.

In Frankrijk werd met de wet-Macron in augustus de markt opengesteld voor langeafstandsbussen als handig alternatief voor de trein. Ook in Frankrijk werd met de invoering van de wet-Macron in juli 2015 de busmarkt opengesteld. Deze wet werd ontworpen om de Franse economie te moderniseren, de groei te versnellen en verschillende sectoren de dereguleren. Ook de reisindustrie kende hierdoor een hele vernieuwing, met langeafstandsbussen die een alternatief vormen voor de treinen. Geschat werd dat vanaf volgend jaar al 5 miljoen mensen kunnen profiteren van de liberalisering in Frankrijk. Dat deze deliberalisering pas plaats vond in 2013 heeft te maken met de staatsmonopolies van de spoorwegen die ze wilden beschermen. Wel werden er bij het openstellen van de busmarkt enkele juridische drempels opgesteld om niet te concurreren met het traditionele openbaar vervoer. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn busreizen tussen halteplaatsen onder de 100 km niet toegestaan.

Goedkope kaartjes voor busreizen in Europa

De prijzen van bustickets voor busreizen worden door verschillende factoren bepaald. Zo hangt het er natuurlijk vanaf welke afstand het gekozen traject heeft. Meestal geldt hoe verder de bus reist, hoe duurder het ticket. Ook de periode waarin men reist kan de ticketprijzen beïnvloeden. Busreizen zijn namelijk in de winter tijdens het laagseizoen doorgaans goedkoper.

FlixBus lanceerde onlangs de eerste intercity busverbindingen binnen Nederland, en biedt goedkope bustickets aan om deze trajecten af te leggen. Vanwege de lage prijs en de sterke acties die FlixBus aanbiedt, kan de bus een handig alternatief voor de trein bieden.

Busmaatschappijen voor internationale busreizen

FlixBus is sinds 2014 actief in Nederland, maar bood tot recent alleen internationale verbindingen aan. Naast FlixBus zijn ook Eurolines en OUIBUS een grote speler voor internationale routes vanuit Nederland. Dit busbedrijf heeft haar hoofdkantoor in Brussel, en brengt de busdiensten van 29 onafhankelijke busmaatschappijen samen. Men kan onder andere met Eurolines naar Londen, Praag of Hamburg reizen. Andere busmaatschappijen die Nederland verbinden met talloze Europese bestemmingen zijn onder andere Student Agency, Megabus en Berlin Linien Bus.

Voor busreizen binnen Europa kan men bij Eurolines terecht, de vervoersmaatschappij met het uitgebreidste busnetwerk in Europa. Eurolines heeft stations in verschillende Europese grootsteden zoals Madrid, Berlijn, Parijs, Amsterdam en Brussel, evenals in steden als Barcelona, Antwerpen en Florence. Ook kan men terecht bij Student Agency voor verschillende verbindingen vanuit Amsterdam. Maar deze Tsjechische busmaatschappij onderhoudt voornamelijk busverbindingen tussen oostelijk gelegen landen in Europa, waaronder Praag, Boedapest en Berlijn.

Een soortgelijke proces zagen we in Duitsland in februari 2013, toen de busmarkt liberaliseerde. Deze opening van de markt betekende toen een enorme toename aan busreizigers, met aantallen die maar liefst 180% stegen. In Duitsland mogen bussen dan weer alleen rijden tijdens haltes die meer dan 50 kilometer uit elkaar liggen of wanneer er geen alternatief via het spoor met een reistijd van minder dan een uur beschikbaar is. In Nederland is er van zulke juridische afgrenzingen voorlopig nog geen sprake.

Faciliteiten & diensten van de belangrijkste busmaatschappijen

Veel bedrijven beschikken over een moderne vloot met comfortabele en verstelbare stoelen, wifi en airconditioning. Vergelijk de aangeboden diensten.

Andere faciliteiten en diensten verschillen per maatschappij en land.

Busstations voor aankomst en vertrek

De internationale busreizen naar Amsterdam komen aan op verschillende busstations, afhankelijk van de gekozen vervoeder. De bussen van FlixBus stoppen en vertrekken bijvoorbeeld vanaf station Amsterdam Sloterdijk. Ook OUIBUS laat zijn bussen vanaf hier vertrekken. Station Amsterdam Sloterdijk kan men bereiken met de tramlijn 12, buslijn 48 of metrolijn 50. De bussen van Eurolines en Postbus stoppen dan weer aan het station Amsterdam Duivendrecht, dat bereikbaar is via de stadsbussen 41 en 249, de metrolijnen 50 en 54. Megabus zet koers in vanaf Zeeburg P+R terrein, dat gemakkelijk met tram 26, bus 37 of bus 245 vanaf Amsterdam Centraal bereikt kan worden.

Ook de bussen naar Rotterdam komen aan op verschillende vertrekplaatsen. Zo is het Centraal Station een belangrijke vertrekplaats voor bussen van onder andere Postbus en Eurolines. De stopplaats is gelegen in de Conradstaat, dat op 10 minuten lopen van het centrum ligt. De intercity bussen van FlixBus die Nederlandse steden verbinden, vertrekken vanaf Rotterdam Zuidplein of Rotterdam Lombardijen. Zuidplein kan bereikt worden met de metrolijnen D en E, en verschillende stadsbussen. Het treinstation Rotterdam Lombardijen kan men met de Sprinters van de NS bereiken of via de tramlijnen 2 en 20.

De internationale busreizen naar Utrecht arriveren op de grote bushalte aan de Croeselaan bij het Centraal Station. Dit is aan de Jaarbeurszijde van het Centraal Station. Hier heb je direct toegang tot het stadsbusvervoer.

Alle internationale busreizen naar Eindhoven hebben het grote busstation aan de Stationsweg als eindpunt. Hier heb je direct toegang tot het busnetwerk van Eindhoven.

's-Hertogenbosch wordt bediend door de bussen van FlixBus. Deze intercity bussen rijden 8 keer per dag tussen Den Bosch en Rotterdam (Zuidplein en Lombardijen). De bussen hebben hun vertrekplaats aan het Centraal Station van Den Bosch, gelegen aan het Leonardo da Vinciplein / Magistratenlaan. Het station kan gemakkelijk bereikt worden met het OV; zo stoppen zowel treinen van de NS als 13 stadsbuslijnen van Arriva en verschillende streekbussen hier.

Nijmegen wordt sinds kort aangedaan door de intercity bussen van FlixBus. Deze bussen voorzien een verbinding met Rotterdam met een frequentie van 8 keer per dag. De halteplaats van de FlixBus-bussen is gelegen aan het Centraal Station, dat zich op de Tunnelweg bevindt. Aan het station stoppen de buslijnen 1 t/m 15 en 25, en bovendien enkele nachtbussen.

Busreizen in Nederland

FlixBus wilt in Nederland snel uitbreiden en nieuwe connecties aanbieden door alle steden met een inwoneraantal boven de 100 duizend met elkaar te verbinden via bussen. Op deze manier wordt het voor reizigers gemakkelijk en goedkoop om zich te verplaatsen binnen Nederland en zal de bus snel opkomen als populair vervoersmiddel om deze afstanden te overbruggen, net zoals we ook al konden zien in Frankrijk en Duitsland.

FlixBus is de eerste busmaatschappij die langeafstandsbussen aanbiedt binnen Nederland. De Duitse busmaatschappij is van plan om dagelijks 180 ritten zonder tussenstop uit te voeren, waarbij er 9 steden verbonden worden. Zo kunnen reizigers vanaf nu 8 keer per dag tussen Rotterdam en Nijmegen of tussen Rotterdam en Den Bosch reizen, of 4 keer per dag tussen onder andere Groningen en Enschede of Apeldoorn en Eindhoven.

In Nederland is de trein nog steeds het populairste openbaar vervoersmiddel, waarbij de NS vrijwel iedere stad in Nederland verbindt. Het Nederlandse spoorwegennet is daarbij een van de drukste netwerken van Europa. Ondanks het feit dat de NS niet langer het alleenrecht van reizigersvervoer per spoor beschikt, blijven zij toch de grootste speler, met dagelijks zo’n 1,1 miljoen reizigers verdeeld over 4500 treinritten. Ondanks deze uitstekende en frequente treinverbindingen, blijft er in het oosten van het land ruimte voor een aanvullingen van het aanbod van de NS. Wanneer een reiziger bijvoorbeeld van Groningen naar Enschede reist, is er steeds een overstap op het station van Zwolle nodig.

FlixBus biedt niet alleen verbindingen aan tussen verschillende steden - waardoor de reis ongeveer 3 kwartier minder lang duurt - maar ze bieden bovendien haarscherpe prijzen aan voor dit traject. Hierdoor plaats FlixBus zich als nieuwe speler en concurrent van de NS op de markt van het personenvervoer binnen Nederland. Opvallend is ook dat FlixBus zelf technisch gezien geen busbedrijf is, maar de overkoepelende merknaam. Het bedrijf werkt samen met ongeveer 400 busbedrijven, en maakt gebruik van hun bussen en chauffeurs. Deze bussen mogen rijden onder het logo en de kleuren van FlixBus, indien ze aan de normen en regels omtrent het niveau van comfort van FlixBus voldoen.

Voor de streek- en stadsbussen in Nederland kan men met de OV-Chipkaart reizen. Het systeem is simpel: men betaalt per kilometer dat men reist. Daarom moet men zich altijd even in- en uitchecken wanneer men gebruikt maakt van het openbaar vervoer.